Hoe kun je hoge telecom prijzen counteren?

Wat kan je als consument doen tegen die hoge tarieven? “Weinig consumenten zijn geneigd om van operator te veranderen omdat we gehecht zijn aan wat we gewoon zijn. Ook al zou dit de meest doeltreffende oplossing zijn op middellange en lange termijn.

Het is allemaal zo georganiseerd dat het voor de consument moeilijk is om over te stappen”, zegt Laura Clays van Test-Aankoop. “De liberalisering van de telecommarkt die begin 2000 werd ingezet, werkt op dat vlak niet.”

Als consument denk je best eens goed na over wat je écht nodig hebt. Als we met zijn allen knippen in de diensten die we afnemen, zullen de telecom maatschappijen verplicht zijn om ons terug te winnen met speciale acties en kortingen.

“Ik denk dat je als consument eerst eens goed moet nadenken over wat je écht nodig hebt”, vervolgt Clays van Test-Aankoop. “Dat begint bij je mobiele abonnement: ga op je factuur na hoeveel mobiele data je verbruikt per maand. Het gemiddelde ligt op 5 gigabyte. Veel mensen hebben een abonnement met 20 gigabyte of onbeperkt verbruik, maar als je dat niet nodig hebt, dan moet je daar toch niet voor betalen en ben je wellicht goedkoper af met een abonnement met minder dataverbruik. Ga je erover, dan betaal je wat bij, maar dat is misschien toch minder dan je abonnement met onbeperkt verbruik.”

“Hetzelfde gaat op voor vast internet. Wat heb je eigenlijk nodig? Proximus heeft nu bijvoorbeeld die fiberabonnementen die 5 euro duurder zijn dan een gewoon abonnement. Vraag je af of je dat nodig hebt. Oké, met zo’n fiberabonnement surf je veel sneller maar zolang je niet met tien mensen tegelijk aan het gamen bent, valt dat met die snelheid wel mee. Ik volg mijn online meetings nu ook al drie jaar met een gewoon abonnement en dat gaat perfect. Ten slotte: heb je digitale tv nodig? Je hoeft dat daarom niet per se helemaal op te zeggen, maar er bestaan ook lightformules. Die werken niet met een digibox maar met een app. Maar je kan er live mee tv-kijken en tot op zekere hoogte terugkijken.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *